Thursday, November 13, 2008

Bangunan Yang Tidak Rosak

Diriwayatkan seorang raja berhasil membangunkan kota dengan segala keperluannya yang cukup megah. Kemudian raja itu mengundang rakyatnya untuk berpesta ria menyaksikan kota itu. Pada setiap pintu, penjaga diperintahkan untuk menanyai setiap pengunjung adakah cela dan kekurangan kota yang dibangunnya itu.Hampir seluruh orang yang ditanyai tidak ada cacat dan celanya. Tetapi ada sebahagian pengunjung yang menjawabnya bahwa kota itu mengandungi dua cacat celanya. Sesuai dengan perintah raja, mereka ditahan untuk dihadapkan kepada raja.

"Apa lagi cacat dan cela kota ini?" tanya raja."Kota itu akan rosak dan pemiliknya akan mati." Jawab orang itu. Tanya raja, "Apakah ada kota yang tidak akan rosak dan pemiliknya tidak akan mati?""Ada. Bangunan yang tidak boleh rosak selamanya dan pemiliknya tidak akan mati." Jawab mereka."Segera katakan apakah itu." Desak raja."Syurga dan Allah pemiliknya," jawabnya tegas.

Mendengar cerita tentang syurga dan segala keindahannya itu, sang raja menjadi tertarik dan merinduinya. Apa lagi ketika mereka menceritakan tentang keadaan neraka dan azabnya bagi manusia yang sombong dan ingin menandingi Tuhan. Ketika mereka mengajak raja kembali ke jalan Allah, raja itu pun ikhlas mengikutinya. Ditinggalkan segala kemegahan kerajaannya dan jadilah ia hamba yang taat dan beribadah kepada Allah.

Alhamdulillah, melalui cerita ini, kita dapat lihat keagungan dan kekuasaan Allah. Alhamdulillah jgk, aku dipilih menjadi student civil engineering, blh la memahami dan mlihat keagungan ilmu Allah sendiri dari segi bidang fizik khususnya bab2 bangunan... mmg menakjubkan.


menak

ilmu

ILMU ITU PERLU

"menuntut ilmu itu wajib untk setiap muslim"

"tuntutlah ilmu dari dalam buaian hinggalah ke liang lahad"

KATA DIRI:buat apa belajar tinggi-tinggi kalau tidak ikhlas. Belajar sampai ijazah,Master,PhD,sebab hendak menunjuk semata-mata kerana kerja,semata-mata kerana sijil,sebab itulah ada doctor,.ada profesor tetapi perangai macam celaka.sia-sia belaka.

FIKIR AKAL:rugilah orang yang belajar bukan kerana ilmu.kesia-siaan sajalah untuk orang yang belajar semata-mata kerana silij dan pangkat tinggi.

TEGUH HATI:Contohilah Al-Ghazali.tersentak dengan sindiran ketua perompak bahawa ilmu di akal, bukan di buku,beliau menghafal semua pelajaran.jadilah Al-Ghazali ahli ilmu yang agong.

So, tuntutlah ilmu untuk mengenal Allah, mncari keredhaanNya, dan bertambah kecintaan kepadaNya. Moga- moga kita mendpt kberkatan Ilahi dlm mjalani kehidupan seharian.

Kagumlah Pada Allah

Engkau kagum dengan ahli astronomi,
Kerana mereka dapat mengesan bintang-bintang, planet-planet dan perjalanannya,
Engkau kagum dengan ahli-ahli sains kerana dapat membuat penemuan demi penemuan,
Engkau kagum dengan filasuf-filasuf kerana dapat memikirkan perkara-perkara yang seni-seni,
Dapat membuat penyelidikan benda-benda yang tidak terfikir oleh manusia selama ini,
Engkau kagum dengan ahli-ahli ilmu kerana mereka dapat berbagai-bagai ciptaan untuk keperluan manusia,
Orang yang mata hatinya celik sedikit pun tidak heran dengan mereka,
Karena mereka mengesan benda-benda yang sudah sedia ada,
Mereka mengetahui bahan-bahan yang telah wujud,
Tapi mengapa engkau tidak kagum dengan pencipta benda-benda dan bahan-bahan itu?

Mengapa engkau tidak terasa hebat dengan Allah yang menjadikan, mentadbir benda-benda dan bahan-bahan itu?
Padahal ahli-ahli fikir tadi dapat mengesan benda-benda yang ada,
Tapi mereka tidak mengenal langsung Allah pencipta benda-benda yang sudah ada itu,
Macamlah orang kagum dengan orang yang dapat tahu adanya harimau di dalam hutan,
Tapi tidak kagum dengan siapa yang menjadikan harimau dan menghantarnya ke dalam hutan?!
Mana lebih cerdik,
Orang yang kagum dengan orang yang dapat mengesan benda dan bahankah
atau orang yang kagum dengan yang mengadakan benda dan bahan itu?
Begitu lemahnya manusia yang akalnya saja yang berfungsi tapi jiwanya tidak berfungsi,
Mereka rasa hebat dengan benda yang akan binasa,
Mereka kagum dengan benda yang tidak akan kekal,
Tapi mereka tidak rasa hebat dengan Allah yang tidak binasa dan yang kekal abadi,
Mereka rasa ajaib dengan benda yang kena jadi dan kena tadbir yang langsung tidak ada kuasanya,
Tapi mereka telah melupakan Allah yang mencipta, mentadbir dan yang menentukan nasib segala benda,
Karena itulah Allah Taala utuskan rasul-rasul dan para-para nabi ke dunia,
Untuk mencelikkan hati dan menghidupkan jiwa agar kenal Allah yang Maha Pencipta,
Kalau hendak diharapkan ahli fikir saja sampai bila pun hati akan buta dari pada mengenal Allah yang Maha Esa.

Kasih Rasulullah Pada Umatnya

Amir bin Said dari bapanya berkata bahwa : "Satu hari Rasulullah S.A.W telah datang dari daerah berbukit. Apabila Rasulullah S.A.W sampai di masjid Bani Mu'awiyah lalu beliau masuk ke dalam masjid dan menunaikan solat dua rakaat. Maka kami pun turut solat bersama dengan Rasulullah S.A.W.Kemudian Rasulullah S.A.W berdoa dengan doa yang agak panjang kepada Allah S.W.T :Setelah selesai beliau berdoa maka Rasulullah S.A.W pun berpaling kepada kami lalu bersabda yang bermaksud : "Aku telah bermohon kepada Allah S.W.T tiga perkara, dalam tiga perkara itu cuma dia memperkenankan dua perkara saja dan satu lagi ditolak.

1. Aku telah bermohon kepada Allah S.W.T supaya ia tidak membinasakan umatku dengan musim susah yang berpanjangan. Permohonanku ini diperkenankan oleh Allah S.W.T.

2. Aku telah bermohon kepada Allah S.W.T supaya umatku ini jangan dibinasakan dengan bencana tenggelam (seperti banjir besar yang telah melanda umat Nabi Nuh s.a). Permohonanku ini telah diperkenankan oleh Allah S.W.T.

3. Aku telah bermohon kepada Allah S.W.T supaya umatku tidak dibinasakan kerana pergaduhan sesama mereka (peperangan, pergaduhan antara sesama Islam). Tetapi permohonanku telah tidak diperkenankan (telah ditolak).

Apa yang kita lihat hari ini ialah negara-negara Islam sendiri bergaduh antara satu sama lain, hari ini orang Islam bergaduh sesama sendiri, orang kafir menepuk tangan dari belakang, apakah ini cantik kita melihatnya ? ayuh kita jalinkan semula huraian, ikat kembali ikatan dan eratkan kembali ukhuwwah fillah sesama kita...

Wednesday, November 12, 2008

ump.png (image)

alhamdulillah, dah abis satu semester ana kat bumi UMP ni... semester ni, ana masih agak lemah dan tak bersemangat lagi. mungkin sebab ana memang mengambil masa sedikit nak menyesuaikan diri di sesuatu tempat dan keadaan. ana mintak maaf pada sahabat-sahabat, coursemate, roomate dan sapa saje yang ana kenal atas segala kesilapan dan kesalahan yang ana buat disepanjang satu semester ni.. pepun, kita jumpe semester depan. insyaAllah, dengan satu langkah yang baru...

welcome_38.png (image)

selamat datang ke bintul izzah.... masih dalam proses pembaikian lagi. harap banyak bersabar. terima kasih..