Wednesday, August 19, 2009

Apa nasib dua orang lagi...

Susulan dari horlick 1, nescafe 1( H1N1)...

Dua roomateku telah ditawan. huhu.. Sedih rasanya, tak tau nak kata. Makan pun tak lalu.. juz beli satu bungkus nasi, dan share untuk dua orang. Tu pun kadang-kadang tak abih. huhu.. bila dyorang nak kembali ni?.. sedih la. Setiap pagi petang call, tanya [erkembangan suhu badan. Moga2 mereka cepat sembuh...

Setiap hari dapat pesanan dari sahabat2 lain, "jaga kesihatan'. setiap kali jumpa, mesti tanya, "chat tak ni?" takut deman... bagus la mereka. Semuanya prihatin.. Pada asalnya, seorg je yg dikuarentin, tapi bila sorg lagi dikuarantin, kami terpaksa mengambil langkah berjaga2. Lepas je hantar roomateku ke kawasan pesakit yg dikuarantin, kami terus beli air cap badak dan 100 plus. memandangkan cuaca yang semakin panas. huhu... selain berdoa, semua antivirus kami gunakan tak kira avira k, kapersky k, ape2 je la... Moga2 kami terselamat.

So di cini, marilah kita bermuhasabah diri, mengingati dosa2 lalu, banyakkan istighfar, selawat syifa', solat taubat dan mengingati mati. Moga2 kita semua dijauhi wabak itu. Wallahu'alam.

Sunday, August 9, 2009

Horlick 1, Nescafe 1...

Bila difikir2kan, ada positif dan ada negatif dari H1N1 ni.. mula2 tu seronok jgk, bila diumum cuti, ade peluang balik rumah. Bez.. peluang tuk rest sepuasnya. Balik2 je, dijamu dgn buah2 yg banyak, sampai tak termakan. Alhamdulillah, hikmah disebalik cuti ni, dapat balik kampung.

Balik j kampus, mula la kelam-kabut, byk kerja kena settle. Dgn kelas gantinya, dgn kerja lain nye, dgn nak testnye.. mmm.. semua jadi bertindih. Semua plan, kena ubah. Terpaksa atur back up plan. Direnung kembali.. ni lah, masa nak belajar atasi semuanya.

Kenapa disebabkan satu penyakit, kebanyakan institusi pendidikan terpaksa tutup seketika. bahaya? klu ikutkan bahaya, boleh berjangkit, boleh membawa maut.. di mana saja bahaya. Di mana saja berada, boleh berhadapan dgn maut. Klu dah ditakdirkan kita mati dgn H1N1, kat kampus ke, kat rumah ke... mmg tak boleh elak lagi. Disebabkan satu penyakit, kita semua takut nak ke kelas, takut utk semuanya...

"adik belajar katne" tanya seorang pak cik
"kat kuantan, kene balik sebab tutup"aku menjawab
"sebab horlick 1, nescafe 1 ke? "pak cik buat tekaan
"ah? pe tu?.. ku tak mengerti
"h1n1"... putih s0, keruh s0... ulas pak cik tu.

Tercuit hati aku mendengar ulasan pak cik tu. Direnung kembali, betul jgk. Horlick untuk positifnye dan nescafe utk negatif. Semuanya ade hikmah.. Dan semuanya dah disusun atur dari awal lagi. Dan kita tak mampu lari dari semuanya, dan terpaksa menghadapinya jua..

"Setiap bencana yg menimpa di bumi dan yg menimpa dirimu sendiri, semuanya telah tertulis dalam kitab(Lauh Mahfuz) sebelum Kami mewujudnya. Sungguh, yg demikian itu mudah bagi Allah" (al- Hadid; 22)

Apa pun, kita kena bersyukur atas semuanya. Dan sentiasa mencari hikmah disebaliknya. Banyak lagi hikmah, sama2 kita fikirkan... Pepun, horlick pun sedap, nescafe pun bez.... hehehe..