Sunday, June 5, 2011

Didiklah Si Kecil Dari Awal.

hmm kali ni, nak kongsi satu pengalaman shopping satu petang di sebuah pusat bandar. sedang yang lain sibuk memilih barang, aku ambik keputusan untuk bayar dulu. penat pusing2 bagunan 3 tingkat, semua kawasan aku ronda. adalah beberapa barang aku beli. masa nak bayar, baru sedar yang hari ni hari sabtu. so, no plastic bag. huhu... xpe. aku pun beli la paper bag yang disediakan tu. xde papepun nak bagitau, juz nak berkempen, lets save the world. say love for green. hee...



dipendekkan cerita, waktu asar dah masuk. sementara tunggu yang lain tengah membeli belah lagi, aku pergi sembahyang dulu. takut nanti berebut. sampai2 kat surau tu, memang dah penuh ruangan sembahyang. kena tunggu giliran tu sembahyang. masa tu, ada sorang adik tengah tunggu mak dye solat. adalah dalam umur 5 tahun. ada lagi, aku ambik peluang berborak mesra dengan adik tu. seronok jugak melayan kerenah budak2 ni. walaupun kadang2, penat pihak kita untuk menjawab soalan. almaklumlah, budak2, banyak benda nak cerita, banyak benda nak tahu. kite layan je la....

adik : mak saya sakit kaki. terjatuh. camne ntah nak solat, boleh ke solat duduk?

adik tu memulakan bicara. aku tersenyum bila mendengar adik tu berceroteh. sambil tu ku tengok emak dye baru nak mulakan solat. emak dye sembahyang cam biasa. sembahyang berdiri tegak. 'mungkin sakit kaki cikit je kut'. bisik aku dalam hati.

aku : adik tak solat ke?

adik : tak, saya kecik lagi. tak perlu solat. nanti dah besar baru kena solat.

Aku tersenyum lagi mendengarnya.

aku : adik berapa tahun?

adik : 5 tahun.

sambung adik tu lagi.
adik : kat sini ada jual minuman yang tak boleh minum.

aku mendiamkan diri. menunggu adik itu menyambung ceritanya.

adik : kita tak boleh minum sebab tak halal.

baru aku mengerti maksud adik tadi. arak rupanya yang dimaksudkan adik tadi.

aku : kenapa kita tak boleh minum?

adik : sebab minuman tu diperbuat dari anggur. tapi dipijak2 dengan kaki.

adik ni ada pengetahuan basic nampaknya. bisik aku.

aku : air anggur boleh minum, cuma kita tidak boleh minum sebab minuman itu haram. kenapa haram? sebab minuman tu boleh memabukkan. aku teringat ceramah yang aku join satu ketika dulu, ketika kes sebat peminum arak hangat diwar2kan ketika itu.

Disebutkan dalam kaedah Fiqh :-

الحكم يدور مع علته وجودا وعدما

Ertinya : Hukum (dalam Fiqh Islam) itu berpusing (mengikut) 'illah nya, jika terdapat illahnya maka hukumnya juga ada, jika ‘illah tu tiada maka hukum juga tiada. (‘Ianah At-Tolibin, 2/290 ; Nihayatul Muhtaj, 3/292 ; Al-Mabsut, Al-Sarakhsi, 24/159)


CONTOH MUDAH, ARAK.

‘Illah pengharaman arak adalah mabuk. Manakala hikmah disebalik pengharamannya arak yang memabukkan ini adalah untuk menjaga aqal manusia.

Justeru itu, semua benda yang memabukkan minda apabila diminum atau makan (bukan dengan tujuan perubatan - ia punyai perbincangan lain) adalah dikira arak yang haram. Apabila minuman dan makana itu tidak memabukkan sama ada banyak atau sedikitnya, ia bukanlah arak dan tidaklah haram. - sumber zaharuddin.net.

adik : ooo...

aku dah bersedia nak solat, ada sorang baru selesai solat. ketika tu, kain telekong sembahyang semua sedang digunakan. aku ambik keputusan untuk sembahyang terus menggunakan pakaian yang aku pakai.hanya perlu tukar stoking bersih je.nasib baek baru beli.

adik : kenapa tak pakai kain telekong sembahyang?

aku : takpe, yang penting tutup aurat dan pakaian bersih.





adik : apa itu aurat?

aku : aurat ialah kita kena menutup seluruh anggota kecuali tapak tangan dan muka dari dipamerkan kepada orang bukan muhrim kita.




"Hai Nabi! Katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mu'min semua hendaklah mereka melabuhkan jilbab-jilbab mereka atas (muka-muka) mereka. Yang demikian itu lebih memastikan mereka agar dikenali (sebagai wanita Islam) supaya mereka tidak diganggu." (al-Ahzab: 59)


Jilbab, iaitu pakaian yang lebarnya semacam baju kurung untuk dipakai oleh kaum wanita bagi menutupi tubuh badannya. Syeikh Dr Yusof Al-Qaradawi menerangkan "Sebahagian perempuan Jahiliah apabila keluar rumah, mereka suka menampakkan sebahagian kecantikannya, misalnya dada, leher dan rambut, sehingga mereka ini diganggu oleh laki-laki fasik (jahat) dan yang suka berzina, kemudian turunlah ayat di atas yang memerintahkan kepada orang-orang perempuan Islam untuk melabuhkan jilbabnya itu sehingga semua bahagian-bahagian tubuhnya yang boleh membawa fitnah itu tidak kelihatan. Dengan demikian secara zahirnya pula mereka itu akan dikenali sebagai wanita yang terpelihara (‘afifah) serta tidak mudah diganggu oleh orang-orang yang suka kejahatan atau orang-orang munafik.

Jadi jelasnya, bahawa ayat tersebut memberikan ‘illah (alasan) utama perintah ini adalah kerana bimbang wanita muslimah diganggu oleh orang-orang fasik dan menjadi perhatian orang-orang yang suka berzina. Bukanlah ketakutan yang timbul dari perempuan itu sendiri atau karena tidak percaya kepada mereka, sebagaimana anggapan sebahagian orang, tetapi ia adalah kerana sebahagian wanita yang suka menampakkan perhiasannya, berjalan dengan penuh lenggang lengguk dan bicaranya dibuat-buat manja, sering menarik perhatian nafsu lelaki dan menjadikannya sasaran orang-orang yang suka berzina. (Petikan dari kitab Al-Halal wal Haram fil Islam dengan sedikit pindaan)

Ayat ini juga jelas menunjukkan bahawa salah satu target utama menutup aurat yang diletakkan oleh Allah SWT adalah sebagai kaedah dan cara terbaik bagi mengelakkan wanita Islam dari diganggu dan disakiti. - sumber zaharuddin.net

adik tu mengangguk faham dan terdiam seketika. ketika tu, aku dah mengambil tempat untuk solat. masih sempat aku mendengar perbualan adik itu dengan emaknya, yang baru siap sembahyang.

adik : betul ke aurat kita seluruh tubuh kecuali tapak tangan dan muka?

emak adik tu menjawab persoalan adik tu,satu per satu, dengan penuh sabar. aku tersenyum seketika dan tenggelam bila mana mengangkat takbirratul ihram.

apapun, didiklah anak dari kecil. bagilah kefahaman islam secukupnya. jangan kita harapkan guru2 di sekolah je untuk memberi didikan atau ilmu pada anak2 kita. tapi mulakanlah didikan dari rumah. sayangilah anak2 dengan memberi didikan yang sempurna. didiklah mereka solat dari awal. didiklah mereka untuk baca al-Quran. didiklah mereka perkara2 fardhu ain. bukannye menunjukkan kasih sayang kepada mereka dengan kebendaan dan kemewahan.



diri kita bakal membina sebuah keluarga. keluarga kita bakal menggambarkan masyarakat kita, masyarakat kita bakal menentukan imej negara kita. oleh itu, ayuh muda- mudi sekalian, perbaiki diri kita ke arah peribadi muslim, demi membina sebuah negara islam, daulah islamiyyah.



wallahu'alam

Indahnya Usrah

lamanya tak menulis. ingin pula nak mengisi masa keje (praktikal)ni.tengah takde keje sekarang.apa lagi, melancong la kejenya sekarang, ziarah blog2 orang. hee...

dua tiga hari ni, aku selalu teringatkan detik2 manis berusrah. mana tidaknya, sepanjang praktikal ni, takde lagi usrah yang aku join. dengar ceramah tu ada, cuma usrah tu xde lagi. usrah lain, ceramah lain. dua2 pengisian hati, makanan ruhiyyah, tapi ada kelainannya. mungkin pendekatannya yang lain. klu ceramah, biasenye umum, untuk ramai, tapi usrah untuk kelompok kecik ye. ada rancang, tapi tak berjalan lagi. seronok berusrah. betul. rasa kemanisan berukhuwah. klu tak pernah rasa, try cari team untuk berusrah.



Apa itu Usrah?
Dalam usrah, akan ada naqib/ah yang memain peranan dalam sesebuah kumpulan. kejab sebelum tu, fahamkan usrah tu apa? usrah tu maksudnya keluarga. permulaan usrah ni, boleh kita baca dalam sirah Rasulullah s.a.w. yang mana bermula di rumah Al-Arqam bin Abi Al-Arqam. mungkin boleh baca secara dengan lebih lanjut dalam buku2 sirah Rasulullah. Dalam usrah, ada tiga rukun usrah.

Pertama, taaruf, iaitu saling kenal mengenali antara satu sama lain. bak kata pepatah, tak kenal maka tak cinta. macam mana nak cinta, nak kasih, klu kita tidak saling kenal mengenali antara satu sama lain.

"sebenarnya orang2 yang beriman itu adalah bersaudara"- Al-Hujurat; 10

"Seorang mu'min dengan seorang mu'min yang lain ibarat satu bangunan yang saling menguatkan antara satu sama lain." - HR Bukhari & Muslim

keduanya,tafahum iaitu sefahaman. yang mana membuatkan satu sikap, satu tindakan hasil daripada sama-sama faham, sama-sama beramal iaitu sama-sama menjalankan perintah Allah, tunduk kepada kebenaran, muhasabah diri, muhasabah sama-sama jama’ah dan disusuli dengan nasihat menasihati di antara satu sama lain.

ketiga, takaful iaitu saling bantu- membantu, dengan kata lain ialah setiap anggota usrah hendaklah mengambil berat masalah-masalah yang dihadapi oleh saudaranya. Takaaful ini merupakan pancaran pekerti yang dilahirkan daripada keimanan, dan merupakan intisari dari ukhuwwah yang murni.

"Sesiapa yang telah memasukkan kegembiraan iaitu menghilangkan kesusahan dan kesukaran kepada keluarga muslim, maka Tuhan tidak melihat balasan kepadanya selain daripada syurga."- hadis

banyak lagi klu nak pasal usrah ni, adab2 dalam usrah, matlamat usrah dan banyak lagi. cuma tengahri ni, aku nak kongsi cikit sedikit pengalaman2 yang lepas. seronok berusrah. seronok, seronok, serooonoook!!!

Apa Ada dengan Usrah?
Dengan usrah, kita mengenali Pencipta yang Maha Agung, kita berdiskusi ilmu agama, bincang pasal isu2 semasa, berkongsi pendapat, saling nasihat- menasihati, saling ingat- memperingati, saling kasih - mengasihi,dan banyak lagi. manisnya usrah.

Menarikkah Usrah?
menarik. usrah ni, tak rigid ada satu tempat je. kite kena pelbagaikan method untuk berusrah. kadang2 pergi berkelah bersama, makan malam bersama, jalan2 bersama2, bersukan bersama2 dan sebagainya. sambil2 tu, bagi la pengisian. tu pun dipanggil usrah. hiburan ada, makanan ruhani pun ada. seronok. dalam usrah tu, buat la aktiviti menarik, macam main kuiz ke, sambut besday ke dan hmmm boleh pk sendiri.


ni, salah satu tempat yang pernah pergi dengan kak naqibahku.



berusrah dengan sabahat2ku



makanan yang selalu di order kat kedai makan



basahkan tekak, selepas banyak berbicara.



makan kek bersama2... yammiey...

hmm.. rindunya usrah. seronoknye berusrah. indahnya berusrah. nanti didiklah anak2 dan keluarga untuk berusrah pulak.



wallahu'alam.