Photobucket

Tuesday, March 3, 2009

HaKiKaT KecEmERlangAN haKikI..

Assalamualaikum w.b.t. pernahkan tak baca buku TIPS-TIPS CEMERLANG DARIPADA QURAN, yang ditulis oleh Dr. Danial Zainal. Buku ni diterbitkan pd 2006 lagi, tpi baru kini berpeluang baca buku ni. Memang menarik.. buku ni ada 36 tip untuk cemerlang, yang mana dibahagi kpd 3 bahagian.

Bahagian pertama dalam kategori asas atau pokok kepada kecemerlangan. Klu dikaitkan dgn ilmu kejuruteraan awam ckit, focus pada sebuah rumah, macam pembahagian rumah, cthnya bilik, dapur, ruang tamu. Bahagian asas dalam mereka sebuah rumah. Bahagian kedua, tip-tip mengukuhkan tip-tip asas. Klu dikaiskan dengan sistem air dan pendawaian elektrik bagi sesebuah rumah. Dan bahagian last skali, tip-tip untuk mencantikkan dan melengkapkan tip2 sebelumnya.. Klu dlm rumah tu, boleh la dikiaskan dengan perkakas serta perabot.

Sebelum pergi jauh terokai buku ni, elok la kita faham betul-betul hakikat Kecemerlangan Hakiki. melalui firman Allah Taala;

".. sesiapa yang dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam syurga maka dia telah beruntung. Kehidupan di dunia tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan (ghurur)." ( surah al- imran, 185)

Klu kita tengok dunia sekarang, berapa ramai mereka yang cemerlang dalam bidang masing2, sama ada bidang akademik, kerjaya, sukan, hatta hiburan, itu semua hanya kecemerlangan jangka pendek, yang berbentuk sementara. Klu kita selidiki lagi, berapa ramai mereka yang cemerlang terbabit dalam benda yang tak bermoral. Terlibat dalam dadah,maksiat, rasuah, dan banyak lagi. Ke mana hilangnya keberkatan ilmu di dada mereka ye?

mm.. Betul la, kadangkala kecemerlangan dunia ni boleh memperdayakan manusia. Klu kita tgk cth sirah lepas, contohnya Qarun. Dia terpedaya dengan kekayaan dan harta benda sehingga akhirnya mendapat kutukan dari Allah. Tak takut ke kita ye? Kecemerlangan yang kita dapat selama ni, merupakan satu nikmat pada asalnya, tapi boleh menjadi satu ujian kat kita. Adakah kita menggunakan nikmat kecemerlangan itu sebaik mungkin, pada jalan yang betul?

"Yang menciptakan mati dan hidup, untuk menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalannya,..." (surah al-Mulk, 2)

"Maka sesuatu apa yang telah diberikan kepadamu, itu adalah kenikmatan hidup di dunia, dan apa yang ada di sisi Allah adalah lebih baik dan lebih kekal bagi orang-orang yang beriman. Dan kepada tuhan mereka bertawakal." ( surah as-Syura, 36)

So, kecemerlangan yg hakiki adalah memasuki syurga yg disediakan Allah. Ini, tak bermakna Islam tidak memandang kecil kecemerlangan di dunia. Sebab apa? Sebab, kecemerlangan di dunia juga menjadi alat bagi mencapai kecemerlangan di akhirat.

"..Ya Tuhan kami, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat, dan lindungiilah kami dari azab neraka." ( al- Baqarah, 201)

Oleh sebab syurga milik Allah, nak masuk pun mestilah ikut prosedur2 tertentu. Bukan nak masuk makmal je, yang ade syarat tertentu. Kita seharusnya, sepatutnya untuk untuk mengikut formula Quran, jua hadis untuk mencapai satu kejayaan yang hakiki, cemerlang dan berjaya di dunia dan akhirat. Tapi masih jadi persoalan, kenapa kita umat islam, walaupun sudah ada garis panduan yang disediakan, tapi kenapa kita tak boleh ikut? masih lagi mencari formula lain untuk jdi cemerlang... kenapa ye...?
Wassalam

No comments: