Photobucket

Tuesday, December 23, 2008

Istighfar kepada Allah S.W.T

ISTIGHFAR, khalimat yg sangat pendek, tapi memiliki makna yang sangat dahsyat, sangat dalam, sangat indah seandainya kita betul-betul mengamatinya dalam hidup kita. Namun, apa boleh buat, kita insan yang lemah, sentisa alpa, lalai didodoi dengan ladu-lagu yang melalaikan sehinggakan khalimat ini amat berat untuk menyebutnya di bibir mulut kita.. Bagaimanakah caranya untuk kita melatih diri kita, hati kita, jiwa kita, mulut kita untuk sentiasa beristighfar kepada Allah? Hakikatnya, Istighfar memiliki dua makna..

Pertama, setiap kali kita mengucapkan astaghfirullahal'adzim, bererti kita minta ampun kepada Allah, minta dimaafkan kesalahan kita, minta ditutupi aib-aib kita. Semakin kerap kita beristighfar, maka semakin bersih diri kita daripada dosa, kesalahan dan aib-aib. Kerana Allah sangat menyukai hambaNya yang sentiasa beristighfar. Kerana tidak satu pun antara kita yang bersih daripada dosa, maka beristighfar adalah kewajipan dan keperluan kita, agar Allah mengampuni dosa kita, memaafkan kesalahan kita dan menutupi aib kita.

Kedua, setiap kali kita mengucapkan astaghfirullahal'adzim, bererti kita minta kepada Allah, mohon kepada Allah, amat sangat,agar kiat menguatkan akidah kita, membuat kita nikmat dalam ibadah khusyuk, menjadikan akhlak kita mulia..

SO, sama-sama kita bermuhasabah diri, merenung seketika, menginsafi diri sejauh mana dosa yang telah kita lakukan dan sejauh mana kita bermohon keampunan dengan Maha Pencipta. Sama- sama kita renungkan... moga-moga khalimah ini menjadi satu kewajipan, kemestian, dan satu kepastian untuk menyebutnya sepanjang hayat...

No comments: