Friday, July 24, 2009

Iftar Jamaie...

Alhamdulillah, bez seharian puasa. Walaupun penat, bercampur lapar dan dahaga, namun rase nikmat bile berbuka beramai-ramai dengan sahabat di masjid.. Bez.. makan bersuap, makan dalam talam plak tu... Susah nak gambarkan kebahagiaan tu.. Terubat rase rindu kat famili di kampung.

Sambil2 makan, boleh kenal dengan lebih dekat. Mula2 malu jgk, bile nak suap. Ada yang segan2, tak biase. Makan bersuap ni, teringat plak, mase kecik2 ye. Mak suapkan makan. Berebut dgn abg2, nak makan dulu. Mm.. sambil makan, sambil borak. Borak punya borak, solat berjemaah dah selesai, terpaksa join solat berjemaah round ke2.

Iftar jamaie ni bez... berbuka beramai2.. Rase rugi plak, klu tak join. duduk bersama2.. 5,6 orang satu talam. Bile makanan tak abis, terpaksa memaksakan diri menghabiskannya. Mase tu mula ade ayat2 , " berhenti sebelum kenyang", "tak baik membazir, amalan syaitan"... HDU2 dibuatnya... hehe.. klu kenyang, jdi malas plak nak beribadat, mudah mengantuk. Klu tak abiskan makanan tu, membazir plak. Namun nilai ukhuwwah terbina di situ, akan ada sahabat lain yang akan turut join menghabiskan. Bila makanan dah nak abis, mula la berebut.. masing2 nak dapat suami soleh. Haha... tektik " sapa makan yang last ni, akan dapat suami yang soleh" masing2 berebut utk mnjadi org yang paling last menghabiskan makanan.

Puase ni satu didikan sebenarnya, rasulullah memang menggalakkan kita berpuasa, lebih2 lagi bagi mereka yg merentasi perjalanan mencari keredhaan Allah. Puasa memjadikan kita untuk melatih diri dan membiasakan diri dgn kesulitan. Mengasuh diri dgn menahan diri dari sentiasa menikmati apa yg diingini dan disukai.

Rasullullah s.a.w. bersabda

"Biasakan diri dgn kesusahan sebab nikmat kesenangan hidup tidak kekal selama-lamanya."

" Wahai Aisyah, hendaklah engkau sentiasa mengetuk pintu syurga dengan lapar"

Tuesday, July 21, 2009

Derma darah kali ni..

Kali pertama aku derma darah. Alhamdulillah, setelah sekian lama, aku nak derma, baru kini aku berpeluang untuk derma. huhu... selalu tak lepas. Namun kali ni, aku berjaya melepasi semua syarat2 tu, walaupun hanya atas pagar. Punyalah gembira aku bila lepas, satu kaunter demi kaunter. hehehe...

Namun, derma darah kali ni, cukup mengerunkan. First2 ok lagi, tapi bile nak jalan, kepala mula rase pening. bercampur loya. Abih isi perut ku luahkan. Badan punya la penat, dah tak larat nak jalan, terpaksa aku syahid di surau buat seketika.

Derma darah kali ni juga, menyebabkan, aku terlepas satu kelas. Ish2... memang tak patutkan? ape la aku ni... astaghfirullah al- 'azim.. aku rest je petang tu. Aku call mak. Haha... mak marah. "badan tu dah lah tak cukup darah, ade hati nak derma kat org" Tergelak aku mendengar rungutan mak. Haha.. tak pe la, walaupun pe yang terjadi, namun aku berpuas hati.. sebab, mungkin dengan darahku ini, ,mungkin boleh menyelamatkan satu nyawa seorang insan yang memerlukannya.

Derma darah kali menyebabkan aku menerima banyak nasihat dan teguran dari sahabat. Semuanya prihatin. Terharu aku dibuatnya. Mane taknya, aku baru je lepas demam, ni nak derma darah plak. Dah tu, tidor tak ckup plak, makan kurang. huhu.. " lain kali kalu nak derma darah, jangan makan ye, tak payah tidor langsung malam tu.." Perli seorg sahabat ku. Tak pe, aku terima semuanya dgn hati terbuka, sebab mereka semua IKHLAS dlm persahabatan ni.. Agak sedih ye, bila seorg sahabat mempertikaikan keikhlasan yang kita bagi selama ni. huhu.. biarlah ianya menjadi rahsia.

Monday, July 20, 2009

Di Mana Aku Kini dan Ke Mana Selepas ni?

Alhamdulillah, sudah genap aku 21 tahun. haha... aku sudah tua. Sudah boleh berkuasa buat keputusan sendiri. Dah boleh mengundi. Dah boleh buat tempatan tapak dan beli kain kapan. Terima kasih buat sahabat2 smua atas majlis yang cukup bermakna dalam hidupku, walaupun, sebelum ni, aku dah sambut majlis besday sebulan lebih awal sebelum tu, sekali dengan adik- beradikku yang lain. Tapi majlis kali, memang bermakna walaupun tanpa famili, sebab, aku sambut dengan sahabat2 smua. Terima kasih sahabat semua...

Dikaitkan dengan kelahiranku ke alam ini, sebagai khalifah dan sebagai pemakmur di buka bumi ni. Sudah 2 dekat rupanya, aku sudah mengenal dunia ini. Namun, sejauh mane telah aku mendalami agamaku.. sejauh mna aku telah berjasa bagi agamaku, bangsaku, negaraku.. astaghfirullah al-azim, masih banyak kejahilan dalam diri ni. Sedih bila mengenangkan diri yang terlalu daif ini. rumah sudah berkata pergi, kubur sudah kata mari. Tapi... Sejauh mana ye, aku buat persiapan untuk ke alam baru selepas alam dunia ini. wallahu'alam.

Thursday, July 9, 2009

Kenangan Minds..

Bukak ni dah semester 3. Kejab je rase, dah tahun 2. Tinggal 2 tahun lagi. Adik-adik baru mula melangkahkan kaki ke alam university. Selamat datang diucapkan. Kedatangan kali ini,dengan penuh harapan, semangat dan cita-cita untuk berjaya. Masing-masing cbuk dengan mengangkat barang yang banyak. Kesian tengok, tuan punya badan punyalah kecik, angkat barang yang besar. Mak ayah cbuk juga dengan menolong anak. Dari raut wajah mereka, terpahat rasa bangga dengan anaknya, atas kejayaan ini. Walaupun, tersirat jauh di lubuk hati mereka, perasaan sayu kerana terpaksa berpisah sekali lagi dengan anak tercinta, perasaan bimbang sekiranya anaknya lalai kehidupan di sini, juga dengan harapan setinggi gunung supaya kejayaan yang cemerlang yang dibawa balik dari anaknya. Pelbagai nasihat dan pesanan diberikan untuk anak, dengan tangisan kesayuan tika waktu perpisahan itu.

MINDS (Minggu Induksi Siswa) kali ni, mengingatkan kembali masa aku mula-mula masuk UMP dulu. Sedih ade, gembira pun ada. Mak abah tak yah cakap la, gembiranya mereka. Ingat lagi masa majlis solat hajat berserta doa kesyukuran yang dibuatkan semata-mata untukku. Terharu rasanya. Mak masak purut kuning dengan rendang, makan kat madrasah dekat rumah. Ingat lagi, masa tu, mak yang suapkan aku pulut. Hehe… aku tak sentuh langsung pun pulut tu. Makan bersuap… Dah lama rasenya, mak tak suapkan aku, sejak dah besar ni, lebih-lebih lagi, bila masuk asrama. Al-maklumlah, aku ni kan anak manja (walaupun anak ke-3 dan ada 2 adik dibawah)… nak buat macam mana, memang muka aku jarang-jarang duduk kat rumah. Bile lagi nak bermanja. hehe..

Aku terlibat ckit dalam minds kali ni. Aku nak cari seberapa banyak mungkin ilmu, dan belajar apa yang patut aku belajar. Di cini, banyak pengalaman dan teguran serta motivasi yang aku dapat. Di cini juga, aku cuba latih diri aku, untuk menguatkan stamina aku dari segi fizikal dan emosi. Aku nak latih diri aku, macam mana nak kawal emosi tatkala dalam keletihan dan kepenatan. Aku juga nak latih diri, untuk bergaul dengan fasilitator yang lain, lebih-lebih lagi dengan non-muslim tanpa melanggar batas-batas agama, selain membawa misi tertentu . Memang aku akui yang aku ni seorang yang susah nak mesra dengan orang cikit. Selain, latih mendisiplinkan diri sendiri. Banyak di kalangan mereka yang boleh dijadikan contoh tauladan untuk aku. Dari segi keberanian, ketegasan, keyakinan, kreatif dan sebagainya. Aku kagum dengan mereka. Masih segar dalam ingatan aku, kata2 YDP UMP, kita hanya dua pilihan sahaja, sama ada ingin menjadi rajin atau malas, mahasiswa power, atau mahasiswa lesu. tiada pertengahan. Semuanya bermulanya dengan satu titik permulaan.

Ku ucapkan selamat datang untuk adik2. Kenangan yang paling aku tak dapat aku lupakan mase minds ialah bila fasi perempuan agak bengang melihat ramai yang ponteng join taklimat suatu malam tu.. aku naik blok mencari bilik2 yang berpenghuni dan terus mengamuk. haha… bukan mengamuk sangat, juz ketuk pintu bagai nak tercabut pintu dibuat. Hehe.. pucat muka penghuni bilik tu bila buka pintu tu. Tulah kali pertama aku marah masa minds. Lepas je aku mengamuk tu, badan aku terus lemah. Aku terus duduk je, juz tengok fasi2 lain terus mengesan penghuni bilik lain. Di situ, aku baru sedar yang aku lemah bila aku marah, lemah bile tgk org sdg marah org lain, ataupun org marah aku. hehe.. kemarahan satu yang menakutkan. Namun, MINDS kali ni, walaupun penat tapi cukup bermakna bagiku.