Photobucket

Thursday, July 9, 2009

Kenangan Minds..

Bukak ni dah semester 3. Kejab je rase, dah tahun 2. Tinggal 2 tahun lagi. Adik-adik baru mula melangkahkan kaki ke alam university. Selamat datang diucapkan. Kedatangan kali ini,dengan penuh harapan, semangat dan cita-cita untuk berjaya. Masing-masing cbuk dengan mengangkat barang yang banyak. Kesian tengok, tuan punya badan punyalah kecik, angkat barang yang besar. Mak ayah cbuk juga dengan menolong anak. Dari raut wajah mereka, terpahat rasa bangga dengan anaknya, atas kejayaan ini. Walaupun, tersirat jauh di lubuk hati mereka, perasaan sayu kerana terpaksa berpisah sekali lagi dengan anak tercinta, perasaan bimbang sekiranya anaknya lalai kehidupan di sini, juga dengan harapan setinggi gunung supaya kejayaan yang cemerlang yang dibawa balik dari anaknya. Pelbagai nasihat dan pesanan diberikan untuk anak, dengan tangisan kesayuan tika waktu perpisahan itu.

MINDS (Minggu Induksi Siswa) kali ni, mengingatkan kembali masa aku mula-mula masuk UMP dulu. Sedih ade, gembira pun ada. Mak abah tak yah cakap la, gembiranya mereka. Ingat lagi masa majlis solat hajat berserta doa kesyukuran yang dibuatkan semata-mata untukku. Terharu rasanya. Mak masak purut kuning dengan rendang, makan kat madrasah dekat rumah. Ingat lagi, masa tu, mak yang suapkan aku pulut. Hehe… aku tak sentuh langsung pun pulut tu. Makan bersuap… Dah lama rasenya, mak tak suapkan aku, sejak dah besar ni, lebih-lebih lagi, bila masuk asrama. Al-maklumlah, aku ni kan anak manja (walaupun anak ke-3 dan ada 2 adik dibawah)… nak buat macam mana, memang muka aku jarang-jarang duduk kat rumah. Bile lagi nak bermanja. hehe..

Aku terlibat ckit dalam minds kali ni. Aku nak cari seberapa banyak mungkin ilmu, dan belajar apa yang patut aku belajar. Di cini, banyak pengalaman dan teguran serta motivasi yang aku dapat. Di cini juga, aku cuba latih diri aku, untuk menguatkan stamina aku dari segi fizikal dan emosi. Aku nak latih diri aku, macam mana nak kawal emosi tatkala dalam keletihan dan kepenatan. Aku juga nak latih diri, untuk bergaul dengan fasilitator yang lain, lebih-lebih lagi dengan non-muslim tanpa melanggar batas-batas agama, selain membawa misi tertentu . Memang aku akui yang aku ni seorang yang susah nak mesra dengan orang cikit. Selain, latih mendisiplinkan diri sendiri. Banyak di kalangan mereka yang boleh dijadikan contoh tauladan untuk aku. Dari segi keberanian, ketegasan, keyakinan, kreatif dan sebagainya. Aku kagum dengan mereka. Masih segar dalam ingatan aku, kata2 YDP UMP, kita hanya dua pilihan sahaja, sama ada ingin menjadi rajin atau malas, mahasiswa power, atau mahasiswa lesu. tiada pertengahan. Semuanya bermulanya dengan satu titik permulaan.

Ku ucapkan selamat datang untuk adik2. Kenangan yang paling aku tak dapat aku lupakan mase minds ialah bila fasi perempuan agak bengang melihat ramai yang ponteng join taklimat suatu malam tu.. aku naik blok mencari bilik2 yang berpenghuni dan terus mengamuk. haha… bukan mengamuk sangat, juz ketuk pintu bagai nak tercabut pintu dibuat. Hehe.. pucat muka penghuni bilik tu bila buka pintu tu. Tulah kali pertama aku marah masa minds. Lepas je aku mengamuk tu, badan aku terus lemah. Aku terus duduk je, juz tengok fasi2 lain terus mengesan penghuni bilik lain. Di situ, aku baru sedar yang aku lemah bila aku marah, lemah bile tgk org sdg marah org lain, ataupun org marah aku. hehe.. kemarahan satu yang menakutkan. Namun, MINDS kali ni, walaupun penat tapi cukup bermakna bagiku.

No comments: