Photobucket

Sunday, February 8, 2009

SIBUK atau TIADA MASA??...

Assalamualaikum w.b.t

Demi masa. Sesungguhnya manusia berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang beriman dan mengerjakan kebajikan serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran. ( al- 'Asr )


Alhamdulillah, dah hampir sebulan lebih menyambut tahun baru, bru kini, aku dapat hantar sesuatu. Rasanya, belum terlalu lewat untuk aku ucapkan Salam Maal Hijrah dan Selamat Tahun Baru. Jadikanlah, tahun ini, satu langkah menuju ke hadapan yang lebih cerah dari sebelum ni.. Dan semoga mendapat berkat, rahmat, dan yang paling penting Keredhaan Allah.. insyaAllah..

Antara 'sibuk' dan 'tiada masa'? yang mana paling tepat untuk dilebalkan untuk kita?kita di katogeri mana, 'sibuk' kah? atau 'tiada masa'? Selalu orang salah tafsir benda ni. Baginya sibuk dan tiada masa tu sama. betul ke? Bagiku, 'sibuk' dan 'tiada masa' adalah sesuatu yang ckup berbeza.. kenapa?

Ini semua sbb, 'sibuk' lebih kepada banyak kerja yang perlu dilakukan, sehinggakan tiada masa untuk solat berjemaah, untuk makan bersama keluarga, 'tiada masa' untuk membuat kebajikan. sibuk di sini, more kepada kerja-kerja duniawi. sehinggakan kerja ukhrawi diabaikan.

Ada pun, 'tiada masa' pula ialah kita memanfaatkan masa yang diberi itu dengan sebaik yang mungkin. 24 jam sehari itu disusun dengan jadual harian yang baik, yang mana seimbang perkara dunia, mahu pun akhirat, sehinggakan tiada masa untuk perkara yang sia-sia. Waktu siangnya, digunakan untuk kerja-kerja harian dan duniawi, dan pada waktu malamnya pula,selain berisitirehat, diisikan dengan pengisian rohani dan bermunajat kepada Allah.

So, marilah kita muhasabah diri sendiri. di mana kita? Tak kiralah kita ni, selalu sibuk ke, atau tiada masa ke... yang paling penting, cuba kira seimbangkan perkara dunia dan perkara akhirat. Walaupun, kita memang sibuk dengan assignment yang kena hantar, tutorial yang belum buat, ade meeting sana- sini, ada group discussion, report yang kena hantar dan macam-macam lagi, namun jangan kita lupa atau terlepas untuk solat berjemaah. Tak sempat untuk solat sunat.Terlupa untuk membaca aL-Quran. Tak ingat untuk berzikir, mengingati Allah.

Firman Allah Taala;

Dan kehidupan dunia ini, hanyalah permainan dan gurau-senda. Sedangkan negeri akhirat itu, sungguh lebih baik bagi orang-orang yang bertakwa. Tidakkah kamu mengerti?
( al-An'aam;32)

Sama-sama kita muhasabah diri. Wassalam.

No comments: