Photobucket

Friday, October 2, 2009

hatiku kembali berdarah...

Hidup ni tak lari dari bermacam-macam cabaran dan dugaan. bersedia atau tidak, kita kena bersedia untuk tidak bersedia untuk menghadapinya. namun, sejauh mana kita menghadapinya, bergantung kepada kebijaksaan masing-masing..

"setiap bencana yang menimpa di bumi dan yang menimpa dirimu sendiri, semuanya telah tertulis dalam kitab sebelum Kami mewujudkannya. sungguh, yang demikian itu mudah bagi Allah" (al-Hadid;22)

setiap orang ada masalah. tapi yang berbeza, pandangan kita pada sesuatu masalah. ada yang pandang masalah itu satu bebanan. masalah itu menyakitkan. masalah itu menyusahkan. tapi sedarkah kita masalah itu adalah satu kasih sayang dari Allah kepada kita.

"atau adakah kamu mengira bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum datang kepadamu cubaan seperti orang-orang terdahulu sebelum kamu..."

" ...ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat" (al-Baqarah;214)

masalah yang datang ni, cuma kita hadapinya dengan kesabaran dan ketenangan. ujian itu bukti yang Allah rindu kepada kita, rindu dengan tangisan kita, rindu dengan rintihan kita, rindu dengan suara kita..

tapi menjadi masalah, bila kita berhadapan dengan masalah, bukannya kita mengadu dengan Allah, tapi mengadu dengan manusia. selalu salahkan orang dan keadaan. semuanya menjadi mangsa. sedangkan, kita tak pernah salahkan diri sendiri dahulu, sebelum meninding jari kepada orang lain. apa pun, kita perlu muhasabah diri kita.. di mana silapnya, di mana salahnya..

No comments: