Photobucket

Thursday, March 5, 2009

Fisiologi IZZAH

Assalamualaikum w.b.t. pada mulanya, aku tercari2 nama terbaik, akhirnya buat keputusan nak letak nama BINTUL IZZAH. kenapa ye? Mula2, aku teringat kat family kat kampung, rindu sangat. So, letaklah nama bintul, yang maksudnya anak perempuan. hehe.. kenapa izzah? Izzah membawa maksud kemuliaan.

Pastu, aku terbaca satu buku. Ade satu article yang menceritakan pasal fisiologi Izzah. Fisiologi ni, membawa maksud ilmu yang brkaitan dengan proses yg berlaku di dlm diri individu. Izzah menjadikan individu tu semakin komited dengan Islam. Yang mana, komitmen yg tinggi ni, menyebabkan kita berpegang teguh dengan agama dlm setiap keadaan. Apa yang menariknya, benda ni mnyebabkan kita jadi lebih sihat dan segar.

Mengikut kajian american national institute of health research, 75 peratus drp kajian semasa yg ada kaitan antara agama dan kesihatan menunjukkan agama dan ibadah mendatangkan kesan positif pada kesihatan.

Satu lagi kajian sains menunjukkan bhw mereka yg berpegang teguh pd agama mempunyai hormon interleukin-6 yg tinggi dlm darah. Hormon ni bfungsi mningkatkan sistem daya tahan diri. yang mana adalah sistem pertahanan yg terdpt dlm badan. Ia mampu nk cegah serangan kuman di dalam badan. So, mmg xslh la, aku pilih bintul izzah... alhamdulillah.
Wassalam.

No comments: